Zapraszamy Rodziców do zapoznania się ze szczegółami naszego sportowego projektu, który jest realizowany w grupie "Starszaków".
Projekt
edukacyjny
„Na
sportowo-bardzo zdrowo”
realizowany w
grupie starszaków
w roku
szkolnym 2016/2017
Opracowanie
i realizacja:
Nadolska
Renata
Smerecka
Dorota
Opis
sytuacji problemowej
Nauczycielki Przedszkola Samorządowego
nr 1 w Małdytach (grupa starszaków) obserwują u dzieci problemy
dotyczące niskiej sprawności fizycznej, które przedkładają się
na wady postawy, wymowy,sprawność intelektualną i grafomotoryczną,
występującą nadwagę oraz ociężałość i niechęć do wszelkich
działań. Rodzice również zgłaszają problem braku należytego
ruchu u swoich dzieci oraz złe nawyki żywieniowe. W obecnych
warunkach cywilizacji technicznej i urbanizacji, dzieci mają bardzo
ograniczone możliwości spontanicznego wyżycia się ruchowego.
Niekorzystne tendencje w wychowaniu rodzinnym wymuszają na
nauczycielach przedszkola znaczne rozszerzenie celów i treści
działalności pedagogicznej w zakresie rozwoju fizycznego i
wychowania zdrowotnego przedszkolaków oraz nawiązanie współpracy
z instytucjami wspierającymi ich rozwój fizyczny.
Spontaniczne bieganie na placu zabaw
męczy przedszkolaka o wiele mniej niż „celowy”, monotonny ruch
dążący do perfekcji określonej czynności. Ograniczanie
spontanicznej aktywności ruchowej dziecka prowadzi do jego
nadpobudliwości, braku zdyscyplinowania, niechęci działania i
ogólnego zmęczenia organizmu.
Mając to na uwadze postanowiono
zapewnić dzieciom w przedszkolu wszechstronny rozwój
psychomotoryczny i kształtować prawidłowe postawy wobec zajęć
ruchowych, aby ćwiczenia i zabawy sprawiały dzieciom radość.
Aktywność ruchowa powinna służyć kształtowaniu u dzieci
przyzwyczajeń do uprawiania gimnastyki, czynnego wypoczynku,
rekreacji, dyscypliny, samozaparcia, w dorosłym życiu zaś –
sportu.
Temat:
Na sportowo-bardzo zdrowo.
Cel ogólny:
wyrabianie przyzwyczajeń i
nawyków zdrowego stylu życia (prawidłowe odżywianie, higiena
ciała, gimnastyka i zabawy ruchowe);
doskonalenie ogólnej sprawności
ruchowej;
uświadomienie dzieciom zależności
między aktywnością ruchową a prawidowym rozwojem organizmu;
zapobieganie wadom postawy,
otyłości i złym nawykom żywieniowym;
stwarzanie dzieciom okazji do
poznania możliwości własnego ciała, usprawniania motoryki,
poczucia swojej siły, sprawności i koordynacji ruchowej;
wzmacnianie odporności;
kształcenie poczucia rytmu i
orientacji w schemacie ciała;
kształtowanie i rozwijanie
zdolności rytmiczno-tanecznych, harmonii i piękna ruchów;
stosowanie zasad bezpieczeństwa
podczas zabaw sportowych.
Cele szczegółowe:
ćwiczenie charakteru i postaw, w
działaniu indywidualnym i zespołowym;
zachęcanie do aktywności
ruchowej poprzez gry i zabawy sportowe;
zapoznanie dzieci z różnymi
formami aktywności i wypoczynku;
tworzenie okazji do spontanicznej
i zorganizowanej aktywnosci ruchowej dziecka- w sali sabaw, na
powietrzu, na sali gimnastycznej, na wycieczce, spacerze, na
boiskach sportowych „Orlik”;
doskonalenie ogólnej sprawności
i koordynacji ruchowej;
pokazywanie pozytywnego wpływu
ruchu na samopoczucie i zdrowie człowieka;
rozwijanie umiejętności zgodnego
współdziałania w grupie rówieśniczej;
wykorzystanie do zabaw ruchowych
przyrządów, rekwizytów i sprzętu sportowego;
ochrona układu nerwowego oraz
nabywanie umiejętności wyciszenia się i relaksacji;
zachęcenie rodziców do aktywnego
spędzania czasu z dziećmi i udziału w ruchowych zajęciach
otwartych organizowanych przez nauczycielki;
pogadanki o zdrowym stylu życia,
przestrzeganiu higieny osobistej i zdrowym odżywianiu
HAMONOGRAM PRACY
Lp.
|
Zadanie
|
Termin
|
Uwagi
|
1.
|
„Nowe
boisko przy naszym przedszkolu” - planowanie wykonania boiska
sportowego na terenie przedszkola.
Zakup
bramek piłkarskich.
Realizacja
Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej "Akademia
Aquafresh"-
pogadanki o zdrowym stylu życia, przestrzeganiu higieny
osobistej i zdrowym odżywianiu;
Hymn
sportowca, okrzyk
Nauka
gry w „Zbijaka”,
Kodeks
Małego Sportowca ( fair play)-(zasada czystej gry, szacunek dla
rywala, respektowanie przepisów gry,stosowanie zasad
bezpieczenstwa podczas aktywności fizycznej, podporzadkowanie
się decyzjom sędziego, podziękowanie za wspólną grę, zasady
kulturalnego kibicowania, poszanowanie sprzętu sportowego);
diagnoza
sprawności i rozwoju fizycznego;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
„Wybieram wodę”- zachęcanie do
spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej,
zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
Wykorzystywanie fachowej literatury
dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy różne dyscypliny
sportowe-wykonanie „Albumu małego sportowca”;
nauka i doskonalenie gry w warcaby;
Doposażanie przedszkola w sprzet
sportowych.
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu).
|
Wrzesień
|
|
2.
|
„Poszukiwanie
skarbu” gra terenowa
„Jadłospis
sportowca” samodzielne przygotowanie swojego śniadania lub
podwieczorku z wykorzystaniem asortymentu zdrowych produktów;
III
Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków
Zapoznanie
dzieci ze sprzętem sportowym na siłowni- ćwiczenia
wzmacniajace poszczególne grupy miesniowe;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku.
Zabawy
i tańce integracyjne
muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu).
„Wybieram wodę”- zachęcanie do
spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej,
zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej
Wykorzystywanie fachowej literatury
dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy różne dyscypliny
sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”.
Nauka i doskonalenie gry w warcaby;
|
Październik
|
|
3.
|
„Łączy nas
sport- zabawy sportowe z gimnazjalistami;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
- Zabawy
i tańce integracyjne
muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
wykorzystywanie
fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy różne dyscypliny
sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
Nauka i doskonalenie gry w warcaby;
Doposażanie przedszkola w sprzet
sportowych;
- Spotkanie ze sportowcem;
- Mini piłka koszykowa;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
-
„Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej
i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w
stały dostęp do wody pitnej;
Wykorzystywanie
fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy
różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego
sportowca”.
Doskonalenie gry w warcaby;
|
Listopad
Grudzień
|
|
5.
|
- „Bal sportowców” - bal karnawałowy;
- Wyścigi zaprzęgów saneczkowych;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
-
„Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej
i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w
stały dostęp do wody pitnej;
Wykorzystywanie
fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy
różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego
sportowca”;
Doskonalenie gry w warcaby;
Doposażanie
przedszkola w sprzet sportowy.
|
Styczeń |
|
|
- Nauka gry w „ringo”;
- Zabawy na śniegu;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
Wykorzystywanie
fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy
różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego
sportowca”;
Doskonalenie gry w warcaby;
|
Luty |
|
|
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
Wykorzystywanie
fachowej literatury;
Poznajemy
różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego
sportowca”;
Doskonalenie gry w warcaby.
|
Marzec |
|
|
miedzyprzedszkolne zawody sportowe;
- Mini piłka nożna;
- „Mamo, tato bawmy się”- rajd rowerowy;
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
Poznajemy różne dyscypliny
sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
Doskonalenie gry w warcaby;
- „Mamo, tato bawmy się”- zajęcia otwarte z udzialem
rodziców;
- Nauka gry w „Klasy”;
- Nauka i doskonalenie techniki i taktyki gry w„Dwa
ognie”;
- „Europejski Tydzień Sportu” ( 26.05-1.06);
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
wykorzystywanie
fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
Poznajemy
różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego
sportowca”;
Turniej warcabowy;
Przeprowadzenie
testów sprawności fizycznej przedszkolaków-podsumowanie
wyników.
|
Kwiecień
Maj |
|
|
Podsumowanie projektu, festyn z
udziałem rodziców; prezentacje gier zespołowych, zawody
sportowe z rodzicami;
Narodowy Dzień Sportu 14.06
Zatrzymane
w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i
facebooku;
Zabawy
i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik,
relaksacja przy muzyce;
Ruch
pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku
( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
„Wybieram
wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej,
niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do
wody pitnej;
Prezentacja
wyników testów sprawności fizycznej przedszkolaków dla
rodziców.
|
Czerwiec |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oczekiwane rezultaty:
Dzieci wykazują się większą
aktywnośc i sprawnośc ruchową;
posługują się podczas zabaw i
ćwiczeń ruchowych przyborami, przyrządami i rekwizytami;
szanuje i korzysta we właściwy
sposób ze sprzetu i urządzeń sportowych;
pokonują przeszkody w terenie
(schody, górki, tory przeszkód)
potrafią aktywnie spędzać czas
wolny;
rozumieją potrzebę ruchu i
przebywania na świeżym powietrzu;
przestrzegają zasad
bezpieczeństwa;
wiedzą jak należy dbać o
higienę osobistą i co należy jesc aby być zdrowym;
są samodzielne i potrafią
obsługiwać siebie samych;
zachowują prawidłową postawę
ciała podczas siedzenia, stania i ćwiczeń ruchowych,
znają różne dyscypliny
sportowe;
przestrzegają umów i zasad
obowiązujących podczas zawodów, gier i zabaw ruchowych;
potrafią współdziałać w
zespole i stosują w zabawach i grach zasadę „fair-play;
dąża do aktywnego wypoczynku
samodzielnie organizując sobie zabawy ruchowe i rekreacyjne;
potrafia podskakiwać, skakac
przez przeszkody, skakanke
rzucaja i chwytaja piłkę, ringo
Zakończenie projektu:
fotorelacja na blogu i facebooku
przedszkola;
prezentacja układów tanecznych,
gier zespołowych na festynie rodzinnym;
zabawy sportowe z rodzicami;
opracowanie i prezentacja wyników
testu sprawności fizycznej przedszkolaków.
Zgromadzenie różnorodnego
sprzętu sportowego zachęcającego dzieci do aktywności ruchowej.
Gramy w "Zbijaka".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz