niedziela, 25 września 2016

"Na sportowo-bardzo zdrowo" -projekt edukacyjny

Zapraszamy Rodziców do zapoznania się ze szczegółami naszego sportowego projektu, który jest realizowany w grupie "Starszaków".


Projekt edukacyjny

Na sportowo-bardzo zdrowo”

realizowany w grupie starszaków
w roku szkolnym 2016/2017






Opracowanie i realizacja:
Nadolska Renata
Smerecka Dorota


Opis sytuacji problemowej

Nauczycielki Przedszkola Samorządowego nr 1 w Małdytach (grupa starszaków) obserwują u dzieci problemy dotyczące niskiej sprawności fizycznej, które przedkładają się na wady postawy, wymowy,sprawność intelektualną i grafomotoryczną, występującą nadwagę oraz ociężałość i niechęć do wszelkich działań. Rodzice również zgłaszają problem braku należytego ruchu u swoich dzieci oraz złe nawyki żywieniowe. W obecnych warunkach cywilizacji technicznej i urbanizacji, dzieci mają bardzo ograniczone możliwości spontanicznego wyżycia się ruchowego. Niekorzystne tendencje w wychowaniu rodzinnym wymuszają na nauczycielach przedszkola znaczne rozszerzenie celów i treści działalności pedagogicznej w zakresie rozwoju fizycznego i wychowania zdrowotnego przedszkolaków oraz nawiązanie współpracy z instytucjami wspierającymi ich rozwój fizyczny.
Spontaniczne bieganie na placu zabaw męczy przedszkolaka o wiele mniej niż „celowy”, monotonny ruch dążący do perfekcji określonej czynności. Ograniczanie spontanicznej aktywności ruchowej dziecka prowadzi do jego nadpobudliwości, braku zdyscyplinowania, niechęci działania i ogólnego zmęczenia organizmu.
Mając to na uwadze postanowiono zapewnić dzieciom w przedszkolu wszechstronny rozwój psychomotoryczny i kształtować prawidłowe postawy wobec zajęć ruchowych, aby ćwiczenia i zabawy sprawiały dzieciom radość. Aktywność ruchowa powinna służyć kształtowaniu u dzieci przyzwyczajeń do uprawiania gimnastyki, czynnego wypoczynku, rekreacji, dyscypliny, samozaparcia, w dorosłym życiu zaś – sportu.



Temat: Na sportowo-bardzo zdrowo.


Cel ogólny:

  • wyrabianie przyzwyczajeń i nawyków zdrowego stylu życia (prawidłowe odżywianie, higiena ciała, gimnastyka i zabawy ruchowe);
  • doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej;
  • uświadomienie dzieciom zależności między aktywnością ruchową a prawidowym rozwojem organizmu;
  • zapobieganie wadom postawy, otyłości i złym nawykom żywieniowym;
  • stwarzanie dzieciom okazji do poznania możliwości własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i koordynacji ruchowej;
  • wzmacnianie odporności;
  • kształcenie poczucia rytmu i orientacji w schemacie ciała;
  • kształtowanie i rozwijanie zdolności rytmiczno-tanecznych, harmonii i piękna ruchów;
  • stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw sportowych.
Cele szczegółowe:

  • ćwiczenie charakteru i postaw, w działaniu indywidualnym i zespołowym;
  • zachęcanie do aktywności ruchowej poprzez gry i zabawy sportowe;
  • zapoznanie dzieci z różnymi formami aktywności i wypoczynku;
  • tworzenie okazji do spontanicznej i zorganizowanej aktywnosci ruchowej dziecka- w sali sabaw, na powietrzu, na sali gimnastycznej, na wycieczce, spacerze, na boiskach sportowych „Orlik”;
  • doskonalenie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej;
  • pokazywanie pozytywnego wpływu ruchu na samopoczucie i zdrowie człowieka;
  • rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej;
  • wykorzystanie do zabaw ruchowych przyrządów, rekwizytów i sprzętu sportowego;
  • ochrona układu nerwowego oraz nabywanie umiejętności wyciszenia się i relaksacji;
  • zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi i udziału w ruchowych zajęciach otwartych organizowanych przez nauczycielki;
  • pogadanki o zdrowym stylu życia, przestrzeganiu higieny osobistej i zdrowym odżywianiu




HAMONOGRAM PRACY


Lp.
Zadanie
Termin
Uwagi


1.


















  • Nowe boisko przy naszym przedszkolu” - planowanie wykonania boiska sportowego na terenie przedszkola.
  • Zakup bramek piłkarskich.
  • Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej "Akademia Aquafresh"- pogadanki o zdrowym stylu życia, przestrzeganiu higieny osobistej i zdrowym odżywianiu;
  • Hymn sportowca, okrzyk
  • Nauka gry w „Zbijaka”,
  • Kodeks Małego Sportowca ( fair play)-(zasada czystej gry, szacunek dla rywala, respektowanie przepisów gry,stosowanie zasad bezpieczenstwa podczas aktywności fizycznej, podporzadkowanie się decyzjom sędziego, podziękowanie za wspólną grę, zasady kulturalnego kibicowania, poszanowanie sprzętu sportowego);
  • diagnoza sprawności i rozwoju fizycznego;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • „Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-wykonanie „Albumu małego sportowca”;
  • nauka i doskonalenie gry w warcaby;
  • Doposażanie przedszkola w sprzet sportowych.
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu).





Wrzesień


2.




















  • Poszukiwanie skarbu” gra terenowa
  • „Jadłospis sportowca” samodzielne przygotowanie swojego śniadania lub podwieczorku z wykorzystaniem asortymentu zdrowych produktów;
  • III Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków
  • Zapoznanie dzieci ze sprzętem sportowym na siłowni- ćwiczenia wzmacniajace poszczególne grupy miesniowe;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku.
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu).
  • „Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej
  • Wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”.
  • Nauka i doskonalenie gry w warcaby;






Październik

3.




































  • „Mamo, tato bawmy się”- zajęcia gimnastyczne - otwarte z udziałem rodziców;
  • „Łączy nas sport- zabawy sportowe z gimnazjalistami;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Nauka i doskonalenie gry w warcaby;
  • Doposażanie przedszkola w sprzet sportowych;




  • Spotkanie ze sportowcem;
  • Mini piłka koszykowa;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • - „Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”.
  • Doskonalenie gry w warcaby;
Listopad




























































Grudzień




5.




















  • „Bal sportowców” - bal karnawałowy;
  • Wyścigi zaprzęgów saneczkowych;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • - „Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Doskonalenie gry w warcaby;
  • Doposażanie przedszkola w sprzet sportowy.
Styczeń





















  • Nauka gry w „ringo”;
  • Zabawy na śniegu;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Doskonalenie gry w warcaby;
Luty























  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Wykorzystywanie fachowej literatury;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Doskonalenie gry w warcaby.
Marzec







































  • Olimpiada przedszkolaka-
miedzyprzedszkolne zawody sportowe;
  • Mini piłka nożna;
  • „Mamo, tato bawmy się”- rajd rowerowy;
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Doskonalenie gry w warcaby;






  • „Mamo, tato bawmy się”- zajęcia otwarte z udzialem rodziców;
  • Nauka gry w „Klasy”;
  • Nauka i doskonalenie techniki i taktyki gry w„Dwa ognie”;
  • „Europejski Tydzień Sportu” ( 26.05-1.06);
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • wykorzystywanie fachowej literatury dotyczącej zabaw ruchowych;
  • Poznajemy różne dyscypliny sportowe-kontynuacja „Albumu małego sportowca”;
  • Turniej warcabowy;
  • Przeprowadzenie testów sprawności fizycznej przedszkolaków-podsumowanie wyników.


Kwiecień
















































Maj


























  • Podsumowanie projektu, festyn z udziałem rodziców; prezentacje gier zespołowych, zawody sportowe z rodzicami;
  • Narodowy Dzień Sportu 14.06
  • Zatrzymane w kadrze- dzielenie się wrażeniami na blogu przeszkola i facebooku;
  • Zabawy i tańce integracyjne muzyczno-ruchowe, aerobik, relaksacja przy muzyce;
  • Ruch pomaga zdrowo żyć-ćwiczenia gimnastyczne na każdą porę roku ( podwórko przedszkolne lub sala – 2 razy w tygodniu);
  • Wybieram wodę”- zachęcanie do spożywania wody mineralnej i zdrojowej, niegazowanej, zaopatrzenie sal przedszkolnych w stały dostęp do wody pitnej;
  • Prezentacja wyników testów sprawności fizycznej przedszkolaków dla rodziców.


Czerwiec



















Oczekiwane rezultaty:

  • Dzieci wykazują się większą aktywnośc i sprawnośc ruchową;
  • posługują się podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych przyborami, przyrządami i rekwizytami;
  • szanuje i korzysta we właściwy sposób ze sprzetu i urządzeń sportowych;
  • pokonują przeszkody w terenie (schody, górki, tory przeszkód)
  • potrafią aktywnie spędzać czas wolny;
  • rozumieją potrzebę ruchu i przebywania na świeżym powietrzu;
  • przestrzegają zasad bezpieczeństwa;
  • wiedzą jak należy dbać o higienę osobistą i co należy jesc aby być zdrowym;
  • są samodzielne i potrafią obsługiwać siebie samych;
  • zachowują prawidłową postawę ciała podczas siedzenia, stania i ćwiczeń ruchowych,
  • znają różne dyscypliny sportowe;
  • przestrzegają umów i zasad obowiązujących podczas zawodów, gier i zabaw ruchowych;
  • potrafią współdziałać w zespole i stosują w zabawach i grach zasadę „fair-play;
    dąża do aktywnego wypoczynku samodzielnie organizując sobie zabawy ruchowe i rekreacyjne;
  • potrafia podskakiwać, skakac przez przeszkody, skakanke
  • rzucaja i chwytaja piłkę, ringo


Zakończenie projektu:

  • fotorelacja na blogu i facebooku przedszkola;
  • prezentacja układów tanecznych, gier zespołowych na festynie rodzinnym;
  • zabawy sportowe z rodzicami;
  • opracowanie i prezentacja wyników testu sprawności fizycznej przedszkolaków.
  • Zgromadzenie różnorodnego sprzętu sportowego zachęcającego dzieci do aktywności ruchowej.

Gramy w "Zbijaka".














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz