PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH
PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 23 grudnia 2008 r.
(Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
W celu zapoznania się z dokumentem proszę o kliknięcie w opcję "czytaj więcej".
W celu zapoznania się z dokumentem proszę o kliknięcie w opcję "czytaj więcej".
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces
wspomagania rozwoju
i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola,
oddziały przedszkolne
w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania
przedszkolnego w równej mierze
pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.
Zapewniają dzieciom możliwość
wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich
potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz
kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w
dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci
tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej
do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów
i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są
niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej
zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym,
przyrodniczym i technicznym
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały
dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i
rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz
sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej
(do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy
patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez
wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także
kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności
edukacyjnej przedszkola.
W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości,
którymi powinny wykazywać
się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.
2
Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy
wspomagać rozwój, wychowywać
i kształcić dzieci w następujących obszarach:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
porozumiewanie się z dorosłymi i
dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co
mówią i czego oczekują;
grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na
ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności
dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie
dorosłych;
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i
próbuje przewidywać
skutki swoich zachowań;
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy
dokuczać dzieciom, które
wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie
należy wyszydzać
i szykanować innych;
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres
zamieszkania; wie, komu
można podawać takie informacje.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków
higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków,
nakrywa do stołu i sprząta po
sobie;
3) samodzielnie korzysta z toalety;
4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy
i nie naraża ich na zgubienie
lub kradzież;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić
poprawnie pod względem
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do
sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje
dłuższe wypowiedzi
o ważnych sprawach;
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych,
które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki
czynności
manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o
wprowadzanych i
obserwowanych zmianach);
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i
formułuje uogólnienia typu: to do
tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne; 3
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje
przewidywać, co się moŜe zdarzyć.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej
dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach
zdrowego żywienia;
2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje
się leczeniu, np. wie, że
przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich
możliwości, jeżeli jest
dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w
ogrodzie przedszkolnym,
w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz
innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i
gdzie można otrzymać pomoc,
umie o nią poprosić;
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i
korzystaniu ze środków
transportu;
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz
zwierząt i unika ich;
4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować
środków chemicznych
(np. środków czystości);
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas
wolny w przedszkolu
i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,
a gdzie nie.
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na
koncercie, festynie,
przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się
mową, mimiką, gestem
i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe
piosenki ludowe; chętnie
uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku
utworu muzycznego, wyraża
je, pląsając lub tańcząc;
3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych
(oraz innych
przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie
wybranymi zabytkami i
dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze
swojego regionu; 4
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i
przy użyciu
elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w
postaci prostych
kompozycji i form konstrukcyjnych;
3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
(także architekturą
zieleni i architekturą wnętrz).
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy
konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych
materiałów
(np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to
zrobić”) i odczuwa radość
z wykonanej pracy;
2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w
gospodarstwie
domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje
ostrożność przy
korzystaniu z nich.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne
charakterystyczne dla poszczególnych
pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraŜa się na
niebezpieczeństwo
wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie
burzy, nie zdejmuje czapki
w mroźną pogodę;
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w
telewizji, np. że będzie
padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych
informacji w miarę swoich
możliwości.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych
środowiskach przyrodniczych, np. na
polu, na łące, w lesie;
2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt
(przestrzeń życiowa,
bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło,
temperatura, wilgotność);
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i
zwierząt w kolejnych porach
roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc
im, np. przetrwać zimę.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z
edukacją matematyczną.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie
liczeniem na palcach
lub na innych zbiorach zastępczych;
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się
liczebnikami
porządkowymi;
4) rozróżnia stronę
lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów
w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych
obiektów;
5) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby
mierzenia: krokami, stopa
za stopą; 5
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia,
miesięcy w roku.
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru,
rozumie polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek,
zaczynając od lewej
strony kartki;
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe),
aby rozpoznać i
zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją
wzrokowo-ruchową potrzebną do
rysowania, wycinania i nauki pisania;
4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki
czytania i pisania;
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje
się książkami;
6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli
wyrazy na sylaby; wyodrębnia
głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych
rysunków oraz często
stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy,
na dworcu.
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
podstawowej:
1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie
pracują, czym się zajmują;
2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze
instytucje i orientuje się
w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np.
policjanta, strażaka;
3) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a
stolicą Polski jest Warszawa;
4) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że
Polska należy do Unii
Europejskiej;
5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Zalecane warunki i sposób realizacji.
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania
i kształcenia dzieci
w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje
zagospodarowania czasu
przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na
zabawę (w tym czasie dzieci
bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych
dzieci – jedną czwartą czasu),
dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku
itp. (organizowane są
tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje
przyrodnicze, prace
gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia
dydaktyczne, realizowane
według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może
dowolnie zagospodarować (w tej
puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze,
samoobsługowe, organizacyjne
i inne). 6
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji
pedagogicznych mających na celu
poznanie moŜliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz
dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko
nauki w klasie I szkoły
podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka
do podjęcia nauki w szkole
(diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest
zgromadzenie informacji, które mogą
pomóc:
1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do
podjęcia nauki w szkole
podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości,
odpowiednio do potrzeb,
wspomagać;
2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego
programu
wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie
realizowany w roku
poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do
której zostanie skierowane
dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze
specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
W wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści
edukacji zdrowotnej. Ze
względu na dobro dzieci, należy zadbać o kształtowanie ich
świadomości zdrowotnej oraz
nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w
przedszkolu i w domu,
współpracując w tym zakresie z rodzicami.
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
1) systematycznie informują rodziców o zadaniach
wychowawczych i kształcących
realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą
programową
wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u
dziecka określonych
tam wiadomości i umiejętności;
2) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a
takŜe włączają ich do
wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia
trudności, na jakie natrafiają;
3) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach
przedszkola, np. wspólnie
organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w
szkole podstawowej,
nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia
ogólnego dla szkół
podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza
klasy I szkoły podstawowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz