wtorek, 27 września 2016

"Nie jestem sam, ja książkę mam"-projekt edukacyjny :)





Oto drugi projekt edukacyjny realizowany w grupie "Starszaków". We współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Małdytach  uruchomimy niedługo  przedszkolną wypożyczalnię książek. Liczymy na współpracę ze strony Rodziców, którzy będą wieczorami czytać wybraną przez dziecko książeczkę, przypilnują jej zwrotu do przedszkola. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami projektu :)



Projekt edukacyjny

Nie jestem sam, ja książkę mam”

realizowany w grupie starszaków
w roku szkolnym 2016/2017






Opracowanie i realizacja:
Nadolska Renata
Smerecka Dorota


Opis sytuacji problemowej


We współczesnej dobie wszechobecnej telewizji i komputeryzacji książka została odsunieta na plan dalszy. Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców. Tylko wspólna praca nauczycieli i rodziny przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Stały kontakt z książką i biblioteką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność korzystania ze żródeł informacyjnych, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę dziecka, rozwija intelekt,jest żródłem rozrywki i zabawy. Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy rozróżniania dobra od zła, zachęca do refleksji nad knsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce. Podstawowym założeniem projektu jest rozwijanie kontaktu dzieci z książką w taki sposób, aby był on dla nich przygodą.




Temat: Nie jestem sam, ja książkę mam.





Cel ogólny:

  1. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych.
  2. Poznawanie utworów literatury dziecięcej.
  3. Ukazanie roli książki w życiu człowieka.
  4. Ukazanie właściewego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych.
  5. Wzbogacenie księgozbioru przedszkolnego.

Cele szczegółowe:

  1. Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
  2. Zachęcanie rodziców do systematycznego i głośnego czytania dzieciom.
  3. Zachęcanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi.
  4. Kształtowanie nawyku słuchania i opowiadania.
  5. Wzbogacenie słownictwa.
  6. Budzenie zainteresowań książką poprzez zabawy literackie, teatralne, plastyczne, wycieczki do biblioteki publicznej, kącik książki w Sali, mini-wypożyczalnia, wystawa książek, prezentacje książkowe itp.
  7. Zapoznanie z zasadami korzystania z książek (Kodeks Małego Czytelnika)
  8. Rozumienie przesłania moralnego baśni ( uwrażliwienie na krzywdę ludzką).
  9. Integrowanie grupy przez wspólną pracę i zabawę.
  10. Eliminowanie negatywnych emocji, agresji, wyciszanie dzieci.
  11. Przygotowanie przedszkolaków do póżniejszego wyboru książek.
  12. Przygotowanie przedszkolaków do korzystania z księgozbiorów bibliotek szkolnych i publicznych.
  13. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,kształtowanie pożądanych postaw społecznych.


HAMONOGRAM PRACY



Lp.
Zadanie
Termin
Uwagi



  • Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną”i Gimnazjum w Małdytach;
  • Założenie „Mini-wypożyczalni” w Sali;
  • Zorganizowanie kącika książek w Sali;
  • „Rodzice czytają-dzieci słuchają”-nawiązanie współpracy z rodzicami odnośnie wypożyczania książek, weekendowego czytania dziecku;
  • „Prośba książki” - układamy Kodeks Małego Czytelnika;
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej ( raz w miesiącu);
  • Codzienne głośne czytanie bajki, rozmowy z dziećmi po współnej lekturze, wykonanie ilustracji;
  • Wystawy prac dzieci.
  • Nauka piosenki promującej czytelnictwo.
  • Tworzymy własną książkę”Album Małego Sportowca”;



Wrzesień



  • Wycieczka do biblioteki publicznej.
  • Zajęcia : Budowa książki.
  • Napisanie bajki przez dzieci i jej zilustrowanie;
  • Jesienna wystawa książek”.
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej;






Październik
















  • „ Znaczenie głośnego cztania dla rozwoju umysłowego, psychicznego,emocjonalnego i moralnego dzieci” -pedagogizacja rodziców-spotkanie z ekspertem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Morągu.
  • Zajęcia: "Książka dawniej i dziś”;
  • „Mój bajkowy przyjaciel”- wykonanie pacynki;
  • Obchody Dnia Pluszowego Misia”25.XI
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej ;
  • „Poczytaj mi kolego” - gimnazjaliści czytają przedszkolakom




Listopad


















  • Spotkanie z autorem książki.
  • „Zakładka do książki” -rodzinny konkurs plastyczny;
  • Zimowa wystawa książek.
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej
Grudzień




















  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej ;
  • „Mały Książę-z głową w gwiazdach (gry i zabawy z Małym Księciem);

Styczeń
















  • Spotkanie z ilustratorem i grafikiem.
  • Ferie w Willi Śmiesznotce( gry i zabawy z Pippi Pończoszanką).
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej
Luty




















  • Wiosenna wystawa książek.
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej
  •  Międzynarodowy Dzień Teatru 27.03
  • Zabawy w teatr.
  • Wycieczka do teatru.








Marzec




















  • Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci – 2.04
  • Poczytaj mi mamo”- czytanie bajek przez rodziców dla całej grupy przedszkolnej;
  • Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich - 23 kwietnia - przygotowanie plakatów promujących czytelnictwo ( wystawa w GBP)
  • Poczytaj mi kolego” - gimnazjaliści czytają przedszkolakom






Kwiecień






















  • „Na sportowo-bardzo zdrowo”-wystawa książkowa.
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajki przez rodzica dla całej grupy przedszkolnej
Maj




















  • Konkurs recytatorski-Dni Rodziny
  • „Poczytaj mi mamo”- czytanie bajki przez rodzica dla całej grupy przedszkolnej ;
  • Quizy, zagadki i gry czytelnicze.
  • Ankieta podsumowująca projekt.
  • Podsumowanie stanu czytelnictwa starszaków, zapoznanie z wynikami rodziców.
Czerwiec






















Oczekiwane rezultaty:

  1. Podniesienie kultury czytelniczej.
  2. Redukowanie lęku, agresji i zaburzeń emocjonalnych.
  3. Wzbogacenie wiedzy i poznanie nowych słów i wyrażeń.
  4. Poprawa koncentracji.
  5. Wyciszenie i większa gotowość do nauki.
  6. Swobodne wypowiadanie się na temat utworów, bohaterów.
  7. Większa skłónność dzieci do refleksji.

Zakończenie projektu:

  • fotorelacja na blogu i facebooku przedszkola;
  • Konkurs recytatorski podczas festynu rodzinnego;
  • opracowanie i prezentacja stanu czytelnictwa przedszkolaków.
  • Wzbogacenie księgozbioru przedszkolnego.



Pierwsze wrześniowe czytanie bajki pt. "Franio i jego przyjaciele" przez mamę Huberta






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz